FAQ

Over Gopress

Wat is Gopress?

Gopress is de digitale Belgische persdatabank toegankelijk op computer, tablet en smartphone. Gopress wordt ondersteund door Mediargus en Pressbanking in opdracht van de Belgische uitgevers Concentra Uitgeversmaatschappij, Corelio Publishing, De Vlijt, Editions de l'Avenir, IPM, Mediafin, De Persgroep Publishing, Rossel en Roularta Media Group.

Aanmelden of registreren

Wat is het verschil tussen aanmelden en registreren?

Wie reeds een login en paswoord heeft, dient zich aan te melden. Wie nog geen login en paswoord heeft, kan zich registreren met zijn e-mailadres en een zelf gekozen paswoord.

Hoe kan ik me registreren op Gopress?

Om te registreren op Gopress, klik op de knop 'Aanmelden' in de zwarte werkbalk bovenaan rechts van het scherm en vervolgens op ‘Registreer’. Vul uw e-mailadres en een paswoord naar keuze in. Bevestig met ‘Registreer’.

Hoe kan ik me aanmelden op Gopress?

Om aan te melden op Gopress, klik op de knop 'Aanmelden', in de zwarte werkbalk bovenaan het scherm en vervolgens ‘meld aan met e-mail’. Vul uw e-mailadres en paswoord in, bevestig met ‘Aanmelden’.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?

U kan een nieuw wachtwoord aanvragen via de knop ‘Wachtwoord vergeten’. Deze knop vindt u onder de knop ‘Aanmelden’ in de zwarte werkbalk rechts bovenaan het scherm. Vul uw e-mailadres in. Zodra u bevestigd heeft met ‘Nieuw wachtwoord’, ontvangt u een mail met een link om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Wat betekent ‘Creëer een icoon voor mijn desktop’?

Met deze knop kan u een snelkoppeling op het bureaublad van uw computer aanmaken, zodat u Gopress snel en makkelijk kan bereiken.

Producten

Online abonnementen per maand

  • Comfort: 25 euro/maand
  • Archives: 15 euro/ maand

 

Wie de meest recente publicaties wenst te doorzoeken, kan zich abonneren op Comfort. Let wel, dit is een abonnement op diensten. Wie publicaties wenst raad te plegen, dient deze nog aan te kopen.

Wie graag ook de archieven wenst te doorzoeken, abonneert zich best ook op Archives.

Forfaitaire abonnementen per jaar

Wie meer info wenst over forfaitaire jaarabonnementen, kan ons bereiken via sales@gopress.be.

Wat zijn bundels?

Gopress biedt dagelijks bijgewerkte bundels aan waar u artikels over een bepaald thema kan raadplegen. We bieden momenteel een beperkte selectie bundels aan voor Gopress-gebruikers zonder extra kosten. Op termijn worden meer bundels uitgewerkt gelinkt aan bepaalde thema’s of evenementen.

Online betalen

Wat zijn de betaalmethoden op Gopress?

Er zijn verschillende manieren om te betalen:
  • Kredietkaart
  • Premium SMS
  • Phone payment
  • Paypal
  • Direct Ebanking
U kan zowel losse kranten en magazines als ‘credits’ aankopen. Omdat een betaling op Gopress soms via tussenschakels (zoals telecomoperatoren) verloopt, brengen een aantal betaalmethoden extra kosten mee. Via aankopen met ‘credits’ vanaf 5€ (+ BTW) voor de aankoop van kranten, vanaf 10€ (+ BTW) voor de aankoop van magazines, kan u 20% en meer besparen op extra kosten.

Is mijn betaling beveiligd?

Uw betaling op Gopress is maximaal beveiligd, conform het protocol Secure Socket Layer (SSL). SSL voorkomt via codering dat uw bankgegevens tijdens de betaling geraadpleegd kunnen worden. Dit verzekert een optimale beveiliging en confidentialiteit van uw online betaling op Gopress. Tenslotte kan u beveiligd krediet aankopen via de internationale dienstverlener van Cleeng, Adyen B.V.

Mijn aankoop is duurder dan de prijs van mijn aangekochte publicatie. Hoe kan ik dit vermijden?

Via aankopen met ‘credits’ vanaf 5 euro (+ BTW) voor de aankoop van kranten, vanaf 10 euro (+ BTW) voor de aankoop van magazines, kan u 20% en meer besparen. Zo vermijdt u extra kosten door verschillende tussenschakels zoals telecomoperatoren.

Krijg ik een factuur voor mijn aankopen?

Neen, geen factuur. Wat u wel krijgt bij elke aankoop op Gopress is een betaalbewijs per e-mail van onze betaalpartner Cleeng. 

Hoe kan ik mijn promocode gebruiken?

Via promotionele acties van Gopress kan u een promocode bekomen. Om die te valideren, klikt u op de publicatie naar uw keuze. In het menu dat naast de verkleinde voorpagina verschijnt, klikt u vervolgens op ‘Promocode’. Vul de promocode in en klik op ‘Koop’.

Kan ik een artikel apart kopen?

Neen, dat kan niet. Op Gopress kan men enkel volledige publicaties aankopen. Wie dus een bepaald artikel uit een recente publicatie wenst te lezen, krijgt meteen de hele uitgave ter beschikking. Wie een artikel uit het archief wenst te lezen, dient zich te abonneren op de dienst Archives.

Ik heb mijn abonnement niet verlengd en moet nu toch betalen. Hoezo?

Uw abonnement wordt automatisch verlengd. Het is niet nodig uw inschrijving maandelijks manueel te verlengen, maar u moet zich wel uitschrijven indien u niet langer gebruik wenst te maken van onze diensten.

Kan ik mijn abonnement annuleren?

U kan op elk moment uw inschrijving en andere extra diensten opzeggen door naast het producticoon op ‘Uitschrijven’ te klikken. Uw annulatie gaat in op de laatste dag van de maand waarin u opzegt. Er is geen terugbetaling mogelijk.

Ik heb een vraag over mijn betaling.

Wat betreft de online betalingen werken wij samen met onze betaalpartner, Cleeng. U kan er de helpdesk bereiken via support@cleeng.zendesk.com. Vergeet niet duidelijk uw naam en e-mailadres te vermelden. Voeg eventueel screenshots en het betaalbewijs aan uw mail toe, ter verduidelijking.

Zoeken

Hoe werkt de zoekfunctie?

Op het zoekformulier kan u zoekwoorden ingeven, de gewenste periode aanduiden en selecteren welke bronnen u wenst te doorzoeken. Onder de knop ‘Meer opties’ vindt u meer faciliteiten om uw zoekopdracht te verfijnen.

Welke Booleaanse operatoren kan ik gebruiken bij het zoeken?

Wanneer u bij het zoeken meer dan één zoekterm gebruikt, kan u aangeven wat de relatie tussen die termen is; bijvoorbeeld of u wilt dat ze allemaal voorkomen in een artikel, of wél de één en niet de ander, of één van beide. Er zijn speciale woorden om zulke relaties mee aan te geven, zogeheten operatoren (Bron: NRC Stijlboek). Gopress ondersteunt volgende logische operatoren:
 
AND : Wanneer u deze operator gebruikt zullen beide termen die u heeft ingegeven in de tekst voorkomen. Typ de relatie in als volgt:
rode AND duivels
rode and duivels
rode + duivels
 
OR: Indien u teksten zoekt rond een onderwerp dat u met twee of meerdere woorden kan definiëren, kan u beide als zoekterm ingeven met een of-relatie. Typ de zoektermen na elkaar, gescheiden door de or-operator:
auto or wagen
auto OR wagen
auto,wagen
 
NOT : Een resultaat beperken kan door het gebruik van de not -operator. De term die volgt op de NOT zal niet in de teksten voorkomen. U dient de term die u niet wil zien voorkomen achteraan de zoekopdracht te typen, zoniet geeft uw zoekactie niet de juiste resultaten. Vb. u zoekt naar artikels waarin de termen auto of wagen voorkomen, maar niet het woord ongeval:
Auto or wagen not ongeval
(Auto or wagen or verkeer) not ongeval
 
NEAR: U bent op zoek naar twee gerelateerde termen die u in een tekst dicht bij elkaar wil zien voorkomen. Met NEAR kan u het maximum aantal woorden bepalen dat tussen uw beide zoektermen mag voorkomen. Vb. u zoekt naar artikels waar de woorden Vandenbroucke en fiets in voorkomen, gescheiden door maximaal 20 andere woorden:
Near(vandenbroucke, fiets, 20)
Let op! Geen spatie open laten tussen near en het eerste haakje.
 
FUZZY : U bent onzeker over de schrijfwijze van een naam, u wil alle gelijkaardige termen opzoeken, dan kan dit door gebruik te maken van een tilde. Dit teken dient u voor de zoekterm te plaatsen, zonder spatie: ~Dehaene
 
Exacte zin: U kan zoeken op exacte zin door een of meerdere woorden tussen dubbele aanhalingstekens te plaatsen. In dit geval zoekt u naar de termen zoals u ze geschreven hebt en in dezelfde volgorde: "Stad Brussel"
 

Kan ik mijn zoekopdracht opslaan?

Ja. Boven het zoekformulier vindt u de knop ‘Favorieten’. Daar kan u een zoekopdracht opslaan om later opnieuw uit te voeren. U vindt trouwens uw tien laatste zoekopdrachten onder ‘Zoekgeschiedenis’.

Hoe een nieuwe Favoriet toevoegen?

Wanneer u een zoekopdracht ingeeft, ziet u boven de zin ‘Waar bent u naar op zoek?’ de knop ‘Nieuwe Favoriet’ staan. Als u daar op klikt en vervolgens op de groene knop ‘bewaren’ klikt, wordt deze zoekopdracht een favoriet.

Hoe een Favoriete zoekopdracht uitvoeren?

Wanneer u bovenaan, onder de zwarte balk, op de knop ‘Favorieten’ klikt, krijgt u een overzicht van al uw favoriete zoekopdrachten. Door op een ervan te klikken, wordt de zoekopdracht voor u klaargezet. Klik vervolgens op ‘Zoeken’ en de resultaten verschijnen.

Hoe een Favoriete zoekopdracht wijzigen?

Wanneer u bovenaan, onder de zwarte balk, op de knop ‘Favorieten’ klikt, krijgt u een overzicht van al uw favoriete zoekopdrachten. Door op een ervan te klikken, wordt de zoekopdracht voor u klaargezet. Breng de nodige wijzigingen aan (zoektermen aanvullen, publicaties aanpassen, ...) en bewaar met de groene knop.

Hoe een Favoriet verwijderen?

Wanneer u bovenaan, onder de zwarte balk, op de knop ‘Favorieten’ klikt, krijgt u een overzicht van al uw favoriete zoekopdrachten. Door het kruisje naast de Favoriet aan te klikken, verwijdert u deze zoekopdracht.

Wat kan ik met mijn zoekresultaten doen?

  1. Compacte weergave: u kan kiezen voor de ‘compacte weergave’ (titels en inleiding netjes onder elkaar) of voor de ‘uitgebreide weergave’ (meer speelse en afwisselende resultatenlijst). U vindt deze knop bovenaan de resultatenlijst.
  2. Sorteren: Wie wil, kan meteen zijn resultaten sorteren op datum, relevantie of publicatie. Ook deze knop vindt u bovenaan de resultatenlijst.
  3. Bewaren in de map ‘Read later’: Naast de titel van het artikel ziet u een ster. Wanneer u daar op klikt, wordt het artikel bewaard in de ‘Read later’-map. De hele map met uw artikels vindt u bovaan rechts, naast de knop ‘Mijn profiel’. U kan zelf artikels in deze map verwijderen door op het kruisje te klikken.
  4. Downloaden en printen: Wie een artikel openklikt, ziet bovenaan verschillende iconen staan. Met het ‘Print’ en ‘Download’ icoon kan u meteen aan de slag.

Hoe maak ik een pdf-clip van een artikel of pagina?

Wie een artikel openklikt, ziet bovenaan verschillende iconen staan. Een van deze iconen vermeldt ‘Clip het artikel’ wanneer u er met de muis over zweeft. Selecteer vervolgens het gedeelte van de pagina waarvan u een clip wenst te maken, klik op de groene knop ‘downloaden’ en er wordt een pdf gecreeëerd.

Kan ik meerdere artikels tegelijkertijd downloaden en printen?

Dat kan voorlopig nog niet. Nu kan u alleen artikel per artikel printen en downloaden. Wie een artikel openklikt, ziet bovenaan verschillende iconen staan. Met het ‘Print’ en ‘Download’ icoon kan u meteen aan de slag.

Alerts

Wat is een Alert?

Met een Alert blijft u op de hoogte van nieuwe zoekresultaten. U ontvangt dagelijks automatische meldingen over nieuwe zoekresultaten en kiest daarbij de dagen en het tijdstip waarop u uw meldingen ontvangt.

Hoe een nieuwe Alert aanmaken?

Wanneer u een zoekopdracht ingeeft, ziet u boven de zin ‘Waar bent u naar op zoek?’ de knop ‘Nieuwe Alert’ staan. Als u daar op klikt, opent zich een invulscherm: kies een naam voor uw Alert, de dagen en het tijdstip waarop u uw meldingen graag ontvangt en bewaar met de groene knop.

Hoe een Alert uitvoeren?

U kan altijd ook manueel kijken wat de resultaten van uw zoekopdracht zijn. Wanneer u bovenaan, onder de zwarte balk, op de knop ‘Alerts’ klikt, krijgt u een overzicht van al uw Alerts. Door op een ervan te klikken, wordt de zoekopdracht voor u klaargezet. Klik vervolgens op ‘Zoeken’ en de resultaten verschijnen.

Hoe een Alert wijzigen?

Wanneer u bovenaan, onder de zwarte balk, op de knop ‘Alerts’ klikt, krijgt u een overzicht van uw alerts. Door op een ervan te klikken, wordt de zoekopdracht voor u klaargezet. Breng de nodige wijzigingen aan (zoektermen aanvullen, publicaties aanpassen, ...) en bewaar met de groene knop.

Ik wil mijn Alert tijdelijk niet meer ontvangen. Kan dat?

Ja, dat kan. Open de gewenste Alert en wijzig de knop Inschakelen door links of rechts te klikken. Wanneer de knop rood is, staat de Alert inactief en ontvangt u geen mail. Wanneer de knop groen is, staat de Alert actief en ontvangt u een mail op het gewenste tijdstip.

Hoe een Alert verwijderen?

Wanneer u bovenaan, onder de zwarte balk, op de knop ‘Alerts’ klikt, krijgt u een overzicht van uw Alerts. Door het kruisje naast de Alert aan te klikken, kan u de Alert verwijderen. Na een definitieve bevestiging, is de Alert verwijderd.

Kunnen meerdere personen tegelijkertijd deze Alert ontvangen?

Neen, u kan per Alert slechts één e-mailadres opgeven. U kan eventueel een nieuwe alert aanmaken met een ánder e-mailadres, maar weet dat om de resultaten te kunnen zien, men eerst moet inloggen met de login en het paswoord van de persoon die de Alert heeft samengesteld.

Read Later

Wat is ‘Read Later’?

Met ‘Read Later’ bewaart u artikels en tweets, zodat u ze op een later tijdstip opnieuw kan lezen.

Waar vind ik mijn ‘Read Later'-map?

Bovenaan rechts in de zwarte balk, naast de knop ‘Mijn profiel’, ziet u ‘Read Later’ aangeduid met een ster. Wie hierop klikt, opent de map met al zijn ‘Read Later’-artikels.

Hoe plaats ik een artikel in mijn ‘Read Later’-map?

Naast de titel van elk artikel ziet u een ster. Wanneer u daar op klikt, wordt het artikel bewaard in de ‘Read later’-map.

Hoe kan ik een artikel uit mijn ‘Read Later’-map verwijderen?

U kan de artikels in deze map verwijderen door op het kruisje te klikken.

Kiosk

De uitgave van vandaag is niet in de kiosk terug te vinden. Wat nu?

Als uw krant of magazine nog niet in de kiosk staat, kan het zijn dat deze later dan voorzien online komt. Kom later nog eens een kijkje nemen. Team Gopress doet zijn uiterste best alles tijdig en correct online te krijgen, ook in geval van IT-moeilijkheden.

Welke publicaties biedt Gopress aan?

In de kiosk krijgt u een overzicht van alle publicaties.

Kan ik oudere publicaties raadplegen?

U kan oudere publicaties aankopen, met name de zeven meest recente uitgaves. Klik in de kiosk op een uitgave naar keuze en klik in het menu door op ‘Oudere publicaties’.

Hoe kan ik ‘mijn’ regionale editie van de krant raadplegen?

Wanneer u in de kiosk een krant aanklikt, heeft u  – via de knop ‘Regionale edities’ - de mogelijkheid uw favoriete regio aan te duiden.

 

Archieven

Wanneer worden publicaties gearchiveerd?

Na zeven verschijningen (7 dagen voor de dagbladen, 7 weken voor de weekbladen, 7 maanden voor de maandbladen, enz.) verdwijnen de publicaties uit de kiosk. U kan de artikels terugvinden via de archieven.

Ik wil oude artikels in pdf raadplegen, kan dat?

Neen, het archief is text-only. Alleen van de laatste zeven publicaties kan u een pdf-clip maken (zie eerder in deze FAQ).

My Gopress

Wat is My Gopress?

My Gopress is uw persoonlijke bibliotheek waar u uw aangekochte kranten en magazines terugvindt.

Worden de publicaties verwijderd?

De publicaties vervallen na zeven verschijningen (7 dagen voor de dagbladen, 7 weken voor de weekbladen, 7 maanden voor de maandbladen, enz.).

Waarom worden publicaties uit My Gopress verwijderd?

Om illegaal hergebruik van een publicatie te vermijden, worden de publicaties naar 7 verschijningen verwijderd. Enkel het gebruik voor privédoeleinden is toegelaten. Elk ander gebruik zoals het verspreiden aan een vriend, een collega, het maken van een kopie, het reproduceren op papier of een andere digitale drager- deze lijst is niet exhaustief -  is verboden behoudens voorafgaandelijke uitdrukkelijke  toestemming van de verantwoordelijke uitgever via een aanvraag bij Gopress.

Mijn Profiel

Wat is Mijn Profiel?

In Mijn Profiel kan u uw wachtwoord wijzigen. U ziet er ook met welk e-mailadres u bent ingelogd. U kan dit e-mailadres zelf niet wijzigen.

Technische info

Met welke besturingssystemen en browsers werkt Gopress?

Gopress.be is toegankelijk op computer, tablet en smartphone met volgende besturingssystemen:
  • Windows (98, XP, Vista, Seven, 8)
  • Mac OS (Tiger, Leopard, Snow Leopard)
  • Linux
  • iOs (4,5,6)
  • Android (2.2,...,4.1)
De compatibele webbrowsers zijn:
  • Internet Explorer 9 en 10
  • Mozilla Firefox 5.x
  • Google Chrome 7.x
  • Opéra 10. X
  • Safari 5.x
Omdat Gopress ontwikkeld werd in HTML 5 functioneert de webapplicatie niet optimaal op oudere navigatiesystemen.

Hoe gebruik ik Gopress met tablet of smartphone?

Gopress is een webapplicatie raadpleegbaar via www.gopress.be. Zorg ervoor dat u werkt met de laatste nieuwe versie van browser (Internet Explorer, Firefox, Safari e.a.). Het voordeel van een webapplicatie is dat Gopress zich automatisch aanpast aan het scherm van het toestel dat u gebruikt. U vindt Gopress niet in de Apple Store, Playstore, of andere app stores, maar is vrij toegankelijk via de URL www.gopress.be. 
We adviseren om het Gopress-icoontje toe te voegen aan het startscherm (‘homescreen’) van uw smartphone of tablet. Op deze manier ondervindt u de beste gebruikservaring. Om dit te doen volgt u volgende stappen:
Voor Apple:
  • Klik op de middelste knop van de navigatiebalk onderaan het scherm, waar u een rechthoek en pijl herkent
  • Klik op “Toevoegen aan homescreen”
Voor Android:
  • Bookmark www.gopress.be in uw browser
  • Open het overzicht 'Bookmarks'
  • Druk lange tijd op de Gopress-website in uw bookmarks
  • Kies "Add shortcut to home"

Kan ik een publicatie lezen wanneer ik in het buitenland ben?

Ja, om publicaties te kunnen raadplegen heeft u louter en alleen een device en een internetverbinding nodig. 

Kan ik Gopress tegelijkertijd openen op verschillende pagina’s en devices?

Neen, Gopress laat geen meervoudige aanmeldingen van dezelfde gebruiker toe.

Kan ik mijn aangekochte kranten en magazines lezen zonder internetverbinding?

Momenteel kan dat niet. In de toekomst wordt dit wel mogelijk.

Delen via Social Media

Hoe kan ik een artikel delen via social media?

Wie een artikel openklikt, ziet bovenaan verschillende iconen staan. Hiermee kan je ongelimiteerd artikels op LinkedIn, Twitter, Facebook, Google+ of via mail, sms of permalink delen. Je kan het artikel ook opslaan in Pocket of Instapaper. Diegene die je gedeelde artikel ontvangt, kan na registratie of aanmelding op Gopress dit artikel lezen.

Hoe kan ik een publicatie aanbevelen?

Wie via de kiosk een publicatie opent met de knop ‘Lees nu’, kan de krant of het magazine doorbladeren. Bovenaan rechts zie je icoontjes waarmee je alle publicaties ongelimiteerd kan aanbevelen op LinkedIn, Twitter, Facebook, Google+ en via mail of SMS. Voor je een aanbeveling uitstuurt, kan je een gepersonaliseerde boodschap intikken.

Andere vragen

Wat als het antwoord op mijn vraag niet in deze FAQ staat ?

U kan ons steeds contacteren op ask@gopress.be of via Twitter @askgopress. We doen ons uiterste best u zo snel mogelijk verder te helpen. Deze FAQ-lijst zal op basis van uw vragen regelmatig worden bijgewerkt.